Friday, February 17, 2012

tudung labuh

aku rasa nak ckp pasal mnda ni
sbb 
hari ni
tudung aku serabut
labuh tapi tak kemas 
tak 'kewl'(cool) langsung
-_____________-''


dulu mase mule2 masok usim
skmo je aku rase cenggini
'tudung aku tak labuh,
org lain labuh2
aku jahat ke??'
huu

pastu sampai ibu ayah pon kate
'kakak ni mcm kena cultural shock je'
bila aku mntk ngan ibu nak beli tudung2 baru
yang LABOH

betul,
aku malu dgn org lain
tp aku tepk
kalo aku pakai tdg labuh,
sbb org lain,
tak guna jugak
mane ikhlasnya kalau mcm tu?
mane pahalenye kalau mcm tu?

so, sampai skrg
aku cube cari ikhlasnya bertudung labuh tu
mungkin dah jumpa sikit2
tp tak spenuhnya
masih mencuba
dan akan terus mencuba
tp alhamdulillah,
mgkn dgn care 'pengaruh persekitaran' ni
tuhan nak didik aku sikit2
perubahan, memakan masa
=)

dan bg aku,
bertudung labuh tak semestinya pakai yg lerang 60 50 tuh
cukuplaa skdr tudung tu,
tutup bawah dari dada
dan blkg jugak
tak manis laa kan kalau dpn labuh blkg terdedah
walaupon tak nmpk leher
and aku ade bc
tak ingat hadis ke ayat quran
yg perlu ditutup bwh paras dada
bukan saja depan, tapi tepi dan belakang
so. kalau dah mcm tu
bukan ke ape yg ALLAH syariatkan tu
'tudung labuh'??

so,
apa salahnya kita ikut syariat
bimbang tak mengikut nanti
mengundang dosa
=)

jadi azam umur baru nanti
termasuklah
bertudung labuh secara istiqomahnya
aminnnn
huuu

dan tambahan,
aku tak kata pon tak bertudung labuh tu jahat
tp 
kita mesti berprasangka baik,
yang bertudung labuh tu, lebih baik
=)

tamat

*td mase motivasi 
jeles betul
tngk org2 yg pakai tudung labuh kemas2 je
ajarkan laa sayee.
nak jugak mcm tu..hee